Mestring på Moe

På veggen over utgangsdøren til Moe skole står disse ordene: Mestring, Omsorg, Engasjement.
Rita Tormodsrud Gjelsvik (bildet over) er ny rektor på skolen. Hun kan bekrefte at disse tre ordene betyr mye for skolen og kjennetegner den!

Rita er oppvokst i Vestfold, men har vært borte fra Østlandet størstedelen av voksenlivet. For et års tid siden flyttet hun tilbake sammen med sin mann og lille datter og bosatte seg på et lite småbruk ikke så langt fra Moe skole.

Gård med potensiale

– Gården ligger veldig fint til like ved Goksjø, forteller Rita, og selv om det kanskje er mer min mann sin drøm å bo slik enn min, trives jeg veldig godt. Det er et sted man sier at har stort potensial, så det er en del arbeid som ligger foran. Jeg håper skolen også kan få glede av stedet. Vi har så vidt begynt å tenke på om vi kan få laget en uteplass hvor lærerne kan ta med elever og ha uteskole.

I tillegg til datteren Sara venter Rita sitt andre barn. Jeg spør om det er tid til noe fritid i den nye livssituasjonen

– Siden jeg har vært singel lenge og først giftet meg og ble mor i relativt høy alder, har jeg fått bruke tiden til mye spennende. Jeg har blant annet vært engasjert i innvandrerarbeid og norskkurs. Jeg har også vært veldig glad i friluftsliv og har vært engasjert i Fjellbibelskolen i Hemsedal. Men nå er det familie og jobb som har førsteprioritet.

Det var for øvrig i Hemsedal Rita bodde sist før hun og familien flyttet til Sandefjord og jobben som rektor på Moe ble aktuell. Rita håper hun får brukt interessen sin for både folk, språk og friluftsliv på Moe skole. Før hun kom til Moe, har hun erfaring fra både barneskole, ungdomsskole, utenlandsopphold for Ungdom i oppdrag og som rektor på en 1. til 4. klasse-skole i Hemsedal.

Moe skole består for tiden av litt over 30 ansatte og 140 elever.

Hvordan har det vært å komme som ny og lede denne gjengen?

– Som rektor var det veldig enkelt å komme inn. Alltid spennende å være ny på en arbeidsplass, men her er det mange rutinerte lærere, og de ansatte kan jobben sin godt. En ting som særpreger, er at jeg merker at de ansatte har mye omsorg og engasjement for elevene sine. Det er veldig flott å se. Det har tatt litt tid å få komme innom alle klassene og bli kjent med elevene, men det begynner å hjelpe. En av de virkelig fine tingene å oppleve er andaktene i klasserommene hver morgen. Det er nytt for meg siden jeg kommer fra jobber i det offentlige, og er noe jeg tror at er en stor styrke hos oss som skole.

Privatskoleutfordringer

– Hva tenker du at vi som private skoler kan gjøre for å være synlige i lokalmiljøet og bli kjent på en positiv måte?

– Min opplevelse er at jeg møter litt forskjellige syn på oss som kristen skole når jeg møter mennesker i ulike instanser. Noen har stor respekt for oss og ser verdien av private kristne skoler som et supplement til den den offentlige skolen. Andre viser mer skepsis og undrer seg over at noen vil holde barna sine borte fra den offentlige skolen. Dette kan være et slags første usynlig hinder til samarbeid med instansene. Vi har en utfordring med å bli oppfattet som en normal skole, men med en god åpenhetskultur tror jeg at vi kan få vist frem at vi er en fullverdig og god skole for alle barna som er her.

Fem fine ting

Jeg spør om Rita kan trekke frem fem fine ting fra Moe det siste halvåret.

– Vi har fått tilbakemeldinger om at de nye elevene som har startet hos oss denne høsten, trives godt og har funnet seg til rette. Det er vi veldig glad for. Det kan være vanskelig å komme som ny elev på en ny skole, og vi er veldig glade for å se at de er blitt tatt godt imot.

Ungdomsskolen hadde veldig fine valgfagsdager som betyr mye for både felleskapet og trivselen. Jeg besøkte noen av dem da de var på tur ved Goksjø. Det gledet jeg meg over.

Koronanen begrenser oss ganske mye for tiden, så det har vært vanskelig å få til gode fellessamlinger, men jeg satte veldig stor pris på samlingene vi hadde i kirken første skoledag. Da samlet vi tre og tre klasser og hadde felles åpning med velkomst og andakt. Jeg synes det var en spesielt fin måte å starte året på.

Selv om vi ikke kan ha det tradisjonelle (og sagnomsuste red.anm.) julespillet vårt i år, så skal 8. og 9. klasse ha en litt nedskalert variant som skal vises for resten av skolen i porsjoner. Det gleder jeg meg veldig til! Her blir det både engasjement og mestring!

– Til slutt vil jeg trekke frem at jeg synes det er veldig hyggelig å få være litt ute i friminuttene og bli kjent med elevene. Det er hverdagslig og enkelt, men veldig verdifullt! Det er alltid trivelig når ungene kommer bort for å fortelle meg noe de har opplevd, og det gjør de stadig.

Tekst: Erling Rantrud


Artikkelen står i Underveis nr-4 2020, og er publisert på DELKs nettsider 2. desember 2020.