Lekende lett for 1.klasse

Skolestart for 1.klasse har vært litt annerledes dette skoleåret. Da Tønsberg kommune ønsket å inkludere oss i prosjektet «lekende lett skolestart», takket vi ja, med en gang. 

1. klasse har satt av halvparten av sine undervisningstimer til frilek! Ja, du hørte riktig! I frileken kan barna bestemme helt selv hva de vil leke, og gjennom leken skjer det mye spennende læring. 

2.klasse har også mer frilek på timeplanen i år. De er med på videreføringen «lek og lærelyst».

Frileken skjer både ute og inne. Hver fredag har 1. og 2. klasse utedag sammen i nærområdet. 

Målet med leken er bedre klassemiljø, økt trivsel og motivasjon, samt mindre fravær. 

 

Men hva gjør de voksne mens barna leker? Selv om leken er styrt av barna, må de voksne være tett på og følge med på hva som skjer. De legger til rette, og noen ganger deltar de i leken for å sikre at alle er inkludert. Fokus på voksenrollen har derfor vært viktig ved igangsetting av prosjektet. 

Selv om lærerne på 1. og 2. trinn har vært opptatt av å gi god plass til leken også før lekende lett skolestart, har de vist mot og vilje til å kaste seg ut i det litt ukjente. Og tilbakemeldingene så langt har vært positive. 

 

Neste års 1.klasse kommer også til å møte en lekende lett skolestart.