Bilde3-aspect-ratio-16-9
Bilde3-aspect-ratio-9-16

FIFA-turnering

Leke-behovet kan ofte bli nedprioritert

Store deler av oppveksten tilbringes på skolebenken. Elevene skal lære om historie og språk, mat og helse og naturfag. Med til sammen 18 fag i løpet av 10 år er det mye kunnskap som skal inn i hodet. Det kan være lett å glemme at elevene også er barn, og barn trenger å leke.

Betydningen av “å leke” kan endre seg fra år til år. Å tilpasse leke-behovet kan ofte bli nedprioritert. Når elevene blir eldre glemmer vi voksne kanskje at også de trenger å leke. På Ryenberget prøver vi å høre på elevenes innspill til aktiviteter og tar på alvor de ønskene de har, også når det krever litt planlegging.

Hvor fører denne langdratte innledningen?

Jo, til Ryenbergets nyeste prosjekt: FIFA-turnering. Etter mye samarbeid med elevene er ungdomsskolen og 7. klasse i gang med dette storslåtte TV-spillet. Over en periode på 13 uker skal 24 gutter og 22 jenter konkurrere om å bli skolens regjerende seierherre og seierskvinne i FIFA. Daglig spilles det 1 kamp i TV-stua og det er kun 1 vinner som går videre.

I tillegg til at FIFA er leking i sin ypperste klasse, fører det også med seg et samhold til skolen. De frivillig-påmeldte konkurrerer både klassevis og på tvers av klassene, noe som bidrar til stort engasjement. Noen påmeldte har mye FIFA erfaring, mens andre har mindre. Slik som i resten av livet begynner ikke elevene på samme grunnlag og noen har større mulighet til å komme lengre i turneringen enn andre. Likevel trenger ikke det stoppe den gleden som ligger i å konkurrere og utforske nye måter å tilbringe tid med venner på.

Sosialt team

På Ryenberget har vi et sosialt team bestående av to miljøterapeuter, sosiallærer, helsesykepleier, spes.ped.koorinator og rektor.  En av oppgavene til det sosiale teamet er å utarbeide tiltak og aktiviteter som kan være til hjelp og glede for elevene. Målet er å skape ulike arena der elevene kan være både trygge og ha det gøy.