bitbot-scaled-aspect-ratio-16-9

micro:bit: Programmer en robot

Gjør deg klar for innebandykamp hvor spillerne er roboter styrt av elever. Eller hva med å lage en egen robotdans? Skolen har fått spennende utstyr fra Vitensentrene som vi bruker i undervisning om koding.

Utstyret kan bestilles på https://n00b.no.

Kodeoppdrag 1: Bli kjent med micro:bit

Utstyr

  • En micro:bit med batteriholder
  • En iPad med appen micro:bit
  1. Kople micro:bit-en til iPaden:
    https://www.superbit.no/feilretting-tips-og-triks/#slik-programmerer-du-microbit-med-ipad
  2. Lag animasjoner på micro-bit-en: https://www.superbit.no/undervisningsopplegg/kom-i-gang-med-microbit/. Kan du lage tro, håp, kjærlighet (kors, anker, hjerte)?

Bonusoppdrag

  1. Gjør micro:bit til terning: https://microbit.org/projects/make-it-code-it/dice/
  2. Velg kodeprosjekter fra denne lista. Den er sortert etter ferdighetsnivåene introduksjon, nybegynner, erfaren og ekspert: https://oppgaver.kidsakoder.no/microbit
  3. Ekstra utfordring: Lek gjemsel med to eller flere micro:bit-er: https://makecode.microbit.org/projects/hot-or-cold-multi


Slik løser du vanlige iPad-problemer

https://www.superbit.no/feilretting-tips-og-triks/#slik-l%C3%B8ser-du-vanlige-ipad-problemer

 

Kodeoppdrag 2: Innebandy med BitBot («battlebot»)

PS! Synes du det ser litt vanskelig ut å begynne rett på denne oppgaven, kan du heller prøve ett av de enklere kodeoppdragene på www.superbit.no/elevoppdrag.

Utstyr

  • To micro:bit-er (den ene med batteriholder)
  • En BitBot
  • To innebandymål
  • En liten og lett ball

Videoinstruks: Se Lag en battlebothttps://www.vitensenter.no/superbit/elev/

 

Lag en sender

  1. Kople den ene micro:bit-en til batteriholderen.
  2. Åpne appen micro:bit på iPaden > Create code.
  3. Lag koden som vist på bildet.
    PS! Nummeret i «radio set gruppe» må være det samme som står foran på bit:bot-en.
  4. Send koden til micro:bit-en din.
  5. Lagre den med navnet «sender».
  6. Skru av strømmen, og legg denne første micro:bit-en til side når du går videre til neste punkt.

Lag en mottaker

  1. Kople den andre micro:bit-en til BitBot-en. Skru på stømmen på BitBot-en.
  2. I appen micro:bit (trykker du Home > Create code.) Fjern blokkene som står fra forrige kode, ved å skyve dem til midtmenyen og slippe.
  3. Trykk Avansert > Utvidelser > BitBot
  4. Lag koden som vist på bildet.PS1: Nummeret i «radio set gruppe» må være det samme som står foran på BitBot-en.PS2: Elever med BitBot 1-6 velger BLÅ under «set alle LED til», og 7-12 velger RØD.

Finjuster kjøreegenskapene

  1. Skru på strømmen på sender-micro:bit-en.
  2. Prøv de ulike kommandoene for å styre BitBot-en. Juster hastighetene til du har best mulig kontroll på BitBot-en.
  3. Etter hver justering må du sende koden på nytt til mottakeren.

Bonusoppdrag
       d)    Kan du legge til andre nyttige kommandoer?

Innebandykamp

  1. Sett fram innebandymålene på en passe stor bane.
  2. BitBot 1-6 starter på den ene banehalvdelen, og BitBot 7-12 på den andre.
  3. Kampen startes ved at blå BitBot-er kjemper om ballen mot de røde BitBot-ene. Skyv ballen foran deg med BitBot-en. Hvilket lag klarer å score flest mål i løpet av ti minutter?
  4. Hvis det er vanskelig å aktivisere alle på laget, kan lagene halveres. Kjør da to parallelle kamper.

Kodeoppdrag 3: Valgfri BitBot-koding

Sjekk nettsidene nedenfor med forslag til andre BitBot-muligheter. Velg ett eller flere av dem og test:

  1. Lag en danserobot: Se videoen Lag en danserobothttps://www.superbit.no/undervisningsopplegg/lag-en-danserobot/
  2. Lag en hinderløype eller bane: Se videoen Lag en hinderløypehttps://www.superbit.no/undervisningsopplegg/lag-en-hinderloeype/
  3. Lag en tegnerobot: Se videoen Lag en tegnerobothttps://www.superbit.no/undervisningsopplegg/lag-en-tegnerobot/

 

Se flere forslag på www.superbit.no.