Handlingsplan mot mobbing
Alle voksnes plikt
Opplæringsloven § 1-2 siste ledd:
«Alle som er knyttet til skolen eller til lærebedriftene, skal arbeide for å hindre at elever, lærlinger og lærekandidater kommer til skade eller blir utsatt for krenkende ord eller handlinger.»
Skolens mål når det gjelder mobbing
- Skolen skal ved forebyggende tiltak forhindre at barn blir utsatt for mobbing.
- Skolen skal ha rutiner som avdekker at mobbing foregår.
- Skolen skal følge opp mobber og mobbeoffer slik at mobbingen slutter så fort som mulig.
- Skolens rutiner skal sikre best mulig samarbeid med foresatte i mobbesaker.
Vi bygger på følgende prinsipper
- Raske tiltak ved signaler om mobbing
- Varme, positiv interesse og engasjement fra voksne.
- Faste grenser mot uakseptabel atferd.
- Konsekvent bruk av ikke-fysiske følger ved regelbrudd.
- Voksne som fungerer som positive autoriteter.
- Mobberen/mobbeofferet skal ikke stigmatiseres negativt.
Hva gjør vi for å forebygge mobbing?
Alle voksne i skolesamfunnet skal arbeide forebyggende mot mobbing! Det gjør vi blant annet ved følgende tiltak:
- Ha «nulltoleranse» når det gjelder mobbing i skolegård, skolebygning eller på skolevei
- Ha et tydelig ordensreglement som er kjent for elever og foresatte
- Starte dagen med andakter hvor den kristne etikk er sentral (ansvar, likeverd, omsorg for hverandre og lignende)
- Sørge for at lærer/elevforholdet er slik at elevene i størst mulig grad tør å fortelle om mobbing
- Å øke elevens trygghet på seg selv og å utvikle evnen til respekt og toleranse
- Gi eleven kunnskap og holdninger om etiske spørsmål, prinsipper og vurderinger, samt å hjelpe elevene til å gjøre gode etiske valg
- Alle ansatte bør være seg bevisst at de er rollemodeller også når det gjelder toleranse, likeverd og løsning av konflikt
- To lærere ut i frikvarterer, hver sin «sone»
- Fadderordning for de minste
- Kompetanseheving av skolens personale når det gjelder mobbing
- Tilstrebe ro og gode arbeidsforhold i alle klasser
- Elevsamtaler med kontaktlærer minst to ganger per år der mobbing er ett av temaene
- Jevnlige klassemøter der klassemiljøet ofte er tema
- Bli kjent med andre klasser ved skolen på forskjellige måter
- Lære elevene å skjerme seg selv for skremmende og negativ mediepåvirkning
- Ekskursjoner/turer/uteskole
- Lav terskel når det gjelder kontakt skole/hjem
- To klasseforeldremøter per år der klassemiljøet er tema
- To utviklingssamtaler med foresatte per år der mobbing er ett av temaene
- Motivere foresatte til å ta kampen opp mot barn/unges misbruk av mobiltelefoner
Normalt følges denne progresjonen i skolens tiltak mot mobbing:
- Kontaktlærer sjekker straks forholdene og kartlegger saken. Samtale med mobbeoffer så raskt som mulig. Samtale med mobber, eventuelt mobbere (individuelt).
- Kontaktlærer informerer rektor på et tidlig stadium.
- Teamet der de involverte barna er, blir informert av kontaktlærer. Setter inn tiltak som observerer og forsøker å stanse mobbingen.
- Alle skolens lærere informeres og gis ansvar for å observere de involverte barna og gi tilbakemelding til kontaktlærer i frikvarter og lignende.
- Kontaktlærer tar kontakt med foreldrene til offeret og mobberen/mobberne. Rektor informeres.
- Kontaktlærer søker råd hos PPT ved behov (anonymt).
- Eventuelt fellesmøte med involverte barn (mobbeoffer og mobber) og deres foresatte. Rektor informeres og blir eventuelt med på møtet.
- Rektor vurderer, etter drøftinger med kontaktlærer, om politi, PPT, konfliktråd eller barnevern skal kobles inn i saken.